Законопроєкт № 6013: виклик для національної безпеки України (Олена Беляневич)


21 жовтня 2024 року відбувся Четвертий форум на підтримку проєвропейських правових реформ, організований Державною установою "Інститут економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова" Національної академії наук України у співпраці з Українським союзом промисловців і підприємців, Громадською організацією "Координата", а також кафедрою економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Захід зібрав представників законодавчої, виконавчої та судової гілок влади, представників громадського сектору, науковців, бізнесменів, профспілок, адвокатів та арбітражних керуючих. Основною темою форуму стала ефективність правового регулювання економіки в умовах війни та в процесі повоєнного відновлення.

Учасники зосередили свою увагу на законопроєкті № 6013, що стосується "Особливостей регулювання підприємницької діяльності для певних категорій юридичних осіб та їх об'єднань у перехідний період".

Учасники Форуму підкреслюють, що цей законопроєкт суперечить основним принципам Конституції України та ідеї верховенства права. Він несе загрози для українського економічного законодавства в контексті євроінтеграції і створює ризики для національної економічної безпеки в умовах воєнного стану та відновлення після війни. Основною метою цього законопроєкту є знищення як державного, так і комунального секторів економіки. Скасування Господарського кодексу України призведе до втрати контролю за управлінням державним і комунальним майном, а також до масштабного перерозподілу публічних активів у спосіб, що не передбачає приватизації. В той час, коли розвинені країни фокусуються на покращенні ефективності управлінських процесів, в Україні спостерігається тенденція до руйнування державного сектора. Відмова від Господарського кодексу може позбавити Україну "енергетичного безвізу", що, в умовах війни та серйозних ушкоджень енергетичної інфраструктури, може мати катастрофічні наслідки для мільйонів громадян.

Кодифікація економічного, комерційного та торгового законодавства вже давно стала нормою в багатьох розвинутих країнах, але законопроєкт № 6013 призводить до повернення України до імперських традицій Російської Федерації, де сама концепція окремої кодифікації економічного законодавства ігнорується. В історії сучасної Європи лише Італія під час режиму Муссоліні відмовилася від комерційного законодавства, в той час як в інших країнах відповідні кодифікації продовжують існувати.

Суспільству нав'язується відмовитися від різноманіття економічних форм, яке гарантується Конституцією України, а також від різноманітності форм власності та численності організаційно-правових структур господарювання.

Економічні норми права в більшості країн Європейського Союзу мають кодифіковану форму. Тому шлях України до ЄС повинен характеризуватися не регресивними змінами, які віддаляють країну від правових засад ЄС, а навпаки, модернізацією та подальшою кодифікацією економічного законодавства.

Учасники Форуму підкреслюють, що дестабілізація правової системи в умовах війни є абсолютно неприйнятною, так само як і необґрунтована "реформа" системи юридичних осіб. Такі зміни підривають обороноздатність України і шкодять місцевому самоврядуванню. Вони готові активно долучитися до конструктивної роботи над оновленням правового забезпечення економіки України, зосереджуючи зусилля на поглибленні та розвитку кодифікації економічного законодавства задля зміцнення стійкості економічної системи держави.

Related posts