NASA знову відтерміновує свій перший комерційний рейс Starliner.
NASA планує використати космічний корабель Crew Dragon від SpaceX для проведення двох ротацій екіпажу на Міжнародній космічній станції в 2025 році. Водночас агенція продовжує аналізувати необхідність залучення Boeing для реалізації ще одного тестового польоту космічного апарату Starliner.
У заяві від 15 жовтня NASA повідомило, що використовуватиме Crew Dragon як для місії Crew-10 на МКС, запланованої не раніше лютого 2025 року, так і для місії Crew-11, запланованої не раніше липня. Екіпаж 10 складатиметься з астронавтів НАСА Енн Макклейн і Ніколь Ейерс, а також астронавта японського космічного агентства JAXA Такуя Онісі і космонавта Роскосмосу Кирила Пєскова. NASA ще не оголосило склад екіпажу для місії Crew-11.
Раніше цього року НАСА сподівалося, що літак Boeing CST-100 Starliner буде сертифікований вчасно, щоб здійснити політ на початку 2025 року. Проблеми з місією Crew Flight Test, яка стартувала в червні з астронавтами НАСА Бутчем Вілмором і Суні Вільямсом на борту, призвели до того, що в липні НАСА дійшло висновку, що космічний корабель не буде сертифікований вчасно. Це призвело до перенесення місії Starliner-1 з лютого на серпень 2025 року, а екіпаж-10 - на лютий. NASA також оголосило, що паралельно зі Старлайнером-1 готуватиме екіпаж-11 до запуску в серпні 2025 року.
"Час та параметри наступного запуску Starliner стануть відомі після того, як Boeing отримає чітке уявлення про процес сертифікації своєї системи", - зазначає NASA у своїй заяві щодо місій 2025 року. "Агентство аналізує різні варіанти для оптимізації сертифікаційного процесу, включаючи можливі часові вікна для потенційного польоту Starliner у 2025 році".
НАСА не надало жодних оновлень щодо відгуків про льотні випробування Starliner, які завершилися 7 вересня посадкою без екіпажу в Нью-Мексико після того, як НАСА дійшло висновку, що буде безпечніше, якщо Вілмор і Вільямс повернуться на кораблі Crew-9 Crew Dragon на початку 2025 року. Під час повернення "Старлайнера" представники агентства припустили, що вони все ще можуть перейти безпосередньо до "Старлайнера-1", незважаючи на проблеми з двигуном і витоки гелію на космічному кораблі.
"Ми аналізуємо отримані дані. Перед нами стоїть питання: чи варто організовувати ще один випробувальний політ?" – так заступник адміністратора НАСА Пем Мелрой прокоментувала ситуацію з аналізом даних Starliner під час прес-конференції на Міжнародному астронавтичному конгресі (МАК), що відбувся 16 жовтня. Вона також зазначила, що немає встановлених термінів для завершення цього процесу.
Ще одним відкритим питанням для майбутніх комерційних польотів екіпажів є те, чи продовжать НАСА і Роскосмос обмінюватися місцями між кораблями "Союз" і комерційними кораблями екіпажів. Такі "інтегровані екіпажі", коли астронавти НАСА літають на кораблях "Союз", а космонавти Роскосмосу - на Crew Dragon, покликані забезпечити присутність обох агентств на станції, якщо один з космічних кораблів буде виведений з експлуатації на тривалий період.
Наразі жоден астронавт НАСА не призначений на кораблі "Союз", окрім Джонні Кіма під час наступної місії "Союзу" на МКС, "Союз МС-27" у березні 2025 року. У серпні представники Роскосмосу оприлюднили списки екіпажу для двох наступних польотів "Союзу", "Союз МС-28" наприкінці 2025 року та "Союз МС-29" у 2026 році, які повністю складалися з космонавтів Роскосмосу.
На прес-конференції МАК, що відбулася 15 жовтня, адміністратор НАСА Білл Нельсон висловив оптимізм щодо продовження угоди про обмін місцями між НАСА та Роскосмосом. "Це обов'язково станеться. Переговори пройдуть в звичайному режимі", - зазначив він. "Ми маємо всі підстави вважати, що рейси продовжать інтегруватися".