Чому трибунал, що займається питаннями агресії, не може функціонувати на регіональному рівні?
Нещодавно завершився саміт БРІКС у Казані, Росія, який викликав значний резонанс і емоційні дискусії. Обговорювалися питання легітимізації Владіміра Путіна, а також візит Генерального секретаря ООН Антоніу Гутерреша. Однак важливо зосередитися на інтересах України. На мою думку, цей саміт ще раз підкреслив необхідність створення механізму правосуддя для розслідування наслідків війни, включаючи злочини агресії, який би об'єднував якомога більше держав, зокрема з Глобального Півдня. Без цієї підтримки наша довіра може бути серйозно підірвана. На жаль, ми вже пропустили сприятливу можливість для такої дискусії. На початку війни, коли світ був шокований повномасштабною агресією Росії проти України, глобальна підтримка виглядала більш реальною. Натомість Росія продовжує активно намагатися об'єднати країни Глобального Півдня навколо себе через БРІКС, просуваючи ідею конкуренції з Заходом. Це може призвести до того, що ми ненавмисно підтримаємо цей наратив.
Нещодавно міністри юстиції країн-членів та спостерігачів Ради Європи ухвалили декларацію, в якій окреслено можливе майбутнє механізму правосуддя. У цьому документі наголошується на необхідності створення спеціального трибуналу для розгляду злочину агресії. Водночас підкреслюється, що його заснування під егідою Ради Європи може бути реалістичним варіантом. Проте, ця ініціатива викликає певні побоювання. Встановлення регіонального трибуналу може лише посилити російську стратегію, яка прагне поділити світ на "своїх" і "чужих", "Захід" і "Схід". Процес створення трибуналу має політичний характер, і для того, щоб його правові механізми спрацювали, необхідно забезпечити глобальну підтримку – продемонструвати, що на нашому боці стоїть не лише окремі регіони, а весь світ.
Why the Tribunal for Aggression Cannot Be Regional
The recent BRICS summit in Kazan, Russia, has concluded, accompanied by a range of emotional discussions, notably regarding the perceived legitimization of Vladimir Putin through such global events and the attendance of UN Secretary-General António Guterres. However, for us, the focus must remain on Ukraine's interests. In my view, this summit once again underscored the importance of establishing a mechanism for justice in response to the war (mandated to investigate the crime of aggression), one that unites and has the support of as many states as possible, especially from the so-called Global South. Without such support, trust could be undermined. Unfortunately, we have already lost a highly favorable moment for this dialogue. At the beginning of the war, when the world was in shock from Russia's full-scale aggression against Ukraine, global support seemed more attainable. Meanwhile, Russia continues its efforts to rally countries from the Global South (through BRICS, for instance) under its influence, promoting a narrative of rivalry with the West. We risk inadvertently reinforcing this narrative.
It's worth recalling that recently, justice ministers from Council of Europe member and observer states adopted a declaration outlining a potential vision for a future justice mechanism, which includes the need to establish a special tribunal for the crime of aggression. The declaration mentions that creating such a tribunal under the Council of Europe's aegis is a realistic option. However, this prospect raises certain concerns. The potential establishment of a regional tribunal would only bolster Russia's agenda of dividing the world into "friends" and "foes," "East" and "West." The tribunal's creation is a political process, and to ensure its legal mechanisms function effectively, we need to secure global support - demonstrating that our backing comes not merely from specific regions, but from the entire world.